در اینکه بازاریابی شبکه ای یک صنعت مهم و یک تجارت پرسود است شکی نیست. صدها کتاب در مورد این صنعت نوشته شده است.

صنعت بازاریابی شبکه ای علاوه بر پول مزایای زیادی دارد و مهارتهای زیادی چون، روان شناسی، جامعه شناسی، بازاریابی، ارتباط سازی، مدیریت و... را به افراد شاغل دراین صنعت می آموزد.

همچنین انسانهای بزرگی چون: برایان تریسی، جیم ران، رابرت کیوساکی، اریک وور، مارک یارنل و... را پرورش داده و تقدیم جامعه کرده است.

بازاریابی شبکه ای یک تجارت خیلی حرفه ای و علمی است که بحث در مورد آن از حوصلۀ این سیاهه خارج است اما چند نکتۀ کلیدی را برای کسانی که تمایل داشته باشند تا در این صنعت وارد کار شوند یاد آوری می کنم تا با دانستن این نکات در دام شبکه های هرمی نیفتند.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

تعریف ساده بازاریابی شبکه ای فروش مستقیم و حذف واسطه ها و حذف تبلیغات سنتی است.

بازاریابی شبکه ای می خواهد با حذف واسطه ها کالاهارا مستقیم از کارخانه به دست مشتری برساند و پول های را که واسطه ها می خوردند و یا به مصرف تبلیغات برای معرفی کالا می شدند به بازاریابان خودش به عنوان پورسانت پرداخت کند.

اما حقیقت بازار یابی شبکه ای فراتر از این است و در واقع می توان بازاریابی شبکه ای را چنین تعریف کرد:

بازاریابی شبکه ای پروسه ای است برای تحول عظیم فردی که در طی چند سال موجب افزایش توانمندی ها و مهارتهای فردی شده و ضمن خلق ثروت آدمهای بهتری تحویل جامعه می دهد.

نکات مورد توجه دربازاریابی شبکه ای این‌ها اند:

  1. شرکت مورد نظر باید قانونی بوده و اصل و ریشه آن کاملا معلوم باشد.
  2. کالاهای آن شرکت باید کاملا مصرفی و به قیمت ارزنده و رقابتی باشد.
  3. از عمر آن شرکت حد اقل 5 سال گذشته و کارنامه شفاف و روشنی داشته باشد.
  4. زیر بناهای اقتصادی شرکت باید قوی باشد.

       5 . مدیران شرکت باید انسانهای توانمند و درستکار باشند.

  1. آدمهای به درآمد رسیده در آن شرکت باید زیاد باشند.
  2. پلن درامد زایی خوبه داشته و اهداف اقتصادی بازاریابان خود را تأمین کند.
  3. بین المللی باشد.
  4. از نظر حمایتی و آموزشی باید حرفه ای باشد و بتواند بازاریابان خود را حرفه ای آموزش داده و حمایت نماید.

وقتی یک شرکت فروش مستقیم این معیارها را داشته باشد می توان به آن اعتماد کرد.

فرق بازاریابی شبکه ای با شرکتهای هرمی و شبه هرمی

ظاهر شرکت های هرمی و شبه هرمی مثل بازاریابی شبکه است به همین دلیل مردم عادی آنها را تشخیص نمی دهند ومتأسفانه اکثر مردم تفاوت شرکتهای بازاریابی شبکه ای را با شرکتهای تقلبی و هرمی نمی دانند و این امر باعت شده که به امید رسیدن به درآمد بیشتر و زندگی بهتر در دام شرکتهای هرمی گرفتار و اندک دارایی های خویش را نیز از دست بدهند.

 امابازاریابی شبکه ای با شرکتهای هرمی تفاوت ماهوی دارد. در این جا تفاوت شرکتهای هرمی و شبه هرمی با بازاریابی شبکه ای فروش مستقیم یا دایرکت سلینگ ارائه می کنم.

شرکت های هرمی:

شرکتهای هرمی نه کالا دارند و نه خدماتی عرضه می کنند.

پول در این شرکت ها از حق عضویت افراد جمع می شوند و اعضا در مقابل سرمایه پرداختی خود هیچ کالا یا خدماتی را دریافت نمی کنند. معمولا این شرکتها بعد از چند مدتی جمع و منحل می شوند و دست اعضاء مخصوصا تازه وارد ها یه جایی بند نیست.

در این شرکتها چون اعضا در برابر پول خود کالا دریافت نمی کنند اگر بخواهند روزی به هردلیلی از این شرکت خارج بشوند متضرر می شوند چون سرمایه آنها مرجوع نمی شوند.

در این نوع شرکتها سود بالایی ها از ضرر پایینی ها است مشکل شرعی هم دارد.

شرکتهای شبه هرمی:

این نوع شرکتها مثل گلد کویست یا ... تعدادی محدودی کالا دارند اما کالاهای آنها به قیمت ارزنده و رقابتی نیست که بتوان آن را به جامعه و افراد خارج از شبکه فروخت. مثلا یک ساعت، یک سکه، یک گلدان، یک قندان را به اعضاء به چند برابر قیمت واقعی آن می فروشند.

در این نوع شرکتها نیز پول از حق عضویت و خرید محصول به غیر قیمت واقعی به دست می آید و بین اعضا تقسیم می شود.

در نتیجه کسانی که توان تیم سازی و شبکه سازی نداشته باشند متضرر می شوند چون در برابر پول خود کالای ارزنده دریافت نکرده است.

در این نوع شرکتها نیز اگر اعضا به هردلیلی قادر یا مایل به ادامه کار نباشند و یا توان شکبه سازی نداشته باشند و بخواهند انصراف بدهند، ضرر می کنند چون پول شان قابل برگشت نیست و از طرفی کالایی را که دریافت کرده با فروش آن جبران ضرر نمی شود چون به قیمت ارزنده نیست.

در این جا نیز سود بالایی ها از ضرر پایینی هاست.

خلاصه اینکه تنها راه کسب درآمد و ضرر ندیدن در شرکتهای هرمی و شبه هرمی شبکه سازی است و بدون شبکه سازی شخص صد در صد متضرر می شوند.

شرکتهای سالم و غیر هرمی:

شرکتهای غیر هرمی شرکتهایی اند که کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم را عرضه می کنند و یا خدمات ارائه می دهند و در برابر عرضه کالا و یا خدمات پول در می آورند. و در صدی از سود حاصل از فروش محصولات و یا خدمات خود را به بازاریابان خود پورسانت می دهد.

در این نوع شرکت ها عضویت رایگان است و اعضا در برابر پول خود کالاهای مصرفی و مورد نیاز جامعه را خریده قسمتی از آن را مصرف کرده و قسمت دیگر را به فروش می رسانند.

در این نوع شرکتها معامله ضرری نیست و سود بالایی ها از ضرر پایینی ها نیست بلکه از فروش محصولات است.

و اینکه در این نوع شرکتها اگر عضوی توان شبکه سازی نداشته باشد و یا مایل به ادامه کار نباشد و بخواهد از شبکه خارج شود متضرر نمی شود چون در برابر پول خود کالا به قیمت ارزنده و رقابتی دریافت کرده که یا آن کالا را خود مصرف می کند یا با فروش آن پول خود را به دست می آورد.

در این نوع شرکت ها تنها راه کسب درآمد شبکه سازی نیست. حتی اعضاء بدون شبکه سازی نیز می توانند با فراگیری مهارت فروش و در نتیجه فروش محصولات شرکت درآمد زایی داشته باشند.

مزایای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای مزایای پر شماری دارد که از جمله به این موارد می توان اشاره کرد:

  1. شغلی مرتبط با اینترنت و موج سومی است.
  2. درآمد اهرمی و انفعالی ایجاد می کند.
  3. درآمدش رو به رشد و تصاعدی است
  4. نیاز مند سرمایه اولیه و اندکی است.
  5. ریسک مالی ندارد.
  6. هیچ گونه تخصص، تجربه و دانش خاصی لازم ندارد.
  7. منبع خوبی برای درامد چندگانه است و می توان این شغل را به صورت پاره وقت انجام داد.
  8. پتانسیل درامد نا محدودی دارد.
  9. به زمان و مکان خاصی نیاز ندارد.
  10. امکان رشد شخصیتی را برای بازاریابان فراهم می کند و همه مؤلفه‌ها و درس‌های لازم برای موفقیت در زندگی و تجارت را آموزش می دهد.

بزرگترین دستاورد بازاریابی شبکه ای

اکثرا به خاطر کسب پول و ثروت وارد بازاریابی شبکه ای می شوند و مهم ترین امتیاز آن را ثروت سازی و درآمد بالا می دانند. در حالیکه بزرگترین مزایای بازاریابی شبکه‌ای رشد شخصیتی و اخلاقی  انسانهای وارد شده در این عرصه است.

و بزرگترین ارمغان و دستاورد بازاریابی شبکه ای آزادی زمانی است که به انسانها می دهد و انسانها مجبور نیستند همه عمر و تا دم مردن کار کنند.

با ساختن شبکه و بزرگ شدن آن به مدت 4 سال و افزایش مهارتهای فردی دیگر لازم نیست برای امرار معاش کار کنند بلکه با آزادی زمانی و از طرف دیگر تأمین معیشت و درآمد مطمئن می توانند به اهداف بزرگتر خود بپردازند و از زندگی خویش لذت ببرند.

 

نکته مهم: بازاریابی شبکه ای به درد همه می خورد اما هرکسی به درد بازاریابی شبکه ای نمی خورد!

    در مورد این سوال که آیا بازاریابی شبکه ای به درد همه می خورد و آیا همه افراد با هر جنسیتی و با هر سنی و با هر میزان تحصیلاتی می توانند وارد این حرفه شوند؟ پاسخ مثبت است و بازار یابی شبکه ای محدودیت جنسی، سنی و تحصیلی ندارد و هرکسی از هر قشری می تواند وارد این حرفه شده و از مزایای آن بهره مند شوند.

اما هرکسی به درد بازاریابی شبکه ای نمی خورد. زیرا بازاریابی شبکه ای حرفه ای چهار ساله است و جایی برای یک شبه پولدار شدن نیست صبر، انگیزه و آینده نگری می خواهد و انسانهای صبور، با انگیزه و علاقه مند به پیشرفت و آینده نگر می توانند با وارد شدن در این حرفه به روء یاهای خود دست یابند و آینده دلخواه خود ر بسازند.

اما افراد عجول، کم حوصله، با انگیزه پایین که با جو گیرشدن و  با هدف شانس خود را امتحان کردن  می خواهند یک شبه، یک ماهه، و یکساله ره صد ساله را طی کنند و ملیاردر بشوند به درد این حرفه نمی خورند. بازاریابی شبکه ای جای آدم های عجول و بی عرضه نیست.

در بازاریابی شبکه ای ابتدا اعتماد به‌ نفس، روابط عمومی، مدیریت، هدف‌گذاری، نگرش مثبت، حس مثبت و دیدگاه آینده‌نگری داشته باشید تا به مقوله دهم که پول هست، دست پیدا کنید. برای اینکه به پول برسیم باید حتماً مراحل ابتدایی را سپری کنیم. ولی بسیاری هستند که در همان ابتدای مسیر به دنبال پول هستند و معمولاً این‌گونه افراد نه دنبال مهارت هستند و نه به سایر عوامل توجهی دارند. این‌گونه افراد یا به اهداف خود نمی‌رسند و یا اینکه خیلی سخت به یک یا دو مرحله دست پیدا می‌کنند که همگی موقت هستند. اما اگر قرار است نتایج همیشگی و جاودانه باشد باید به یادگیری مهارت ها بپردازند و مهارت های خویش را در مدت 4 سال افزایش داده و با توانمند شدن از نظر ذهنی و مهارتی به درآمد بالا برسند.

به قول شاعر:

کار هر بز نیست خرمن کوفتن

گاو نر می خواهد و مرد کهن.

                                                                                                                             سید میرزاحسین احسانی

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS